Vattenläcka på din fastighet

Vattenläcka på din fastighet

Får du en läcka på en ledning inom din fastighet är du själv ansvarig för att laga läckan. Hur du gör beror på var läckan har uppstått.

Läcka i huset

Har du fått en läcka i huset (efter vattenmätaren) kan du själv stänga av vattnet med avstängningsventilerna som sitter före och efter vattenmätaren. Då får du stopp på flödet och kan laga läckan innan du sätter på vattnet igen.

Om det inte går att stänga av vattnet med avstängningsventilerna, ring oss på NSVA. Då kommer vi ut till dig och stänger av vattnet vid servisventilen ute i gatan medan du lagar läckan.

Läckande vattenmätare

Om vattenmätaren fryst sönder kan den börja läcka. Om det händer kontakta oss på NSVA.

Vi kommer ut till dig och sätter ett plaströr mellan ventilerna där mätaren sitter. Det gör vi för att du ska tillgång till vatten även under lagningsarbetet. Du kommer sedan att bli kontaktad av Mätarservice på NSVA. Vi bokar en tid med dig för att sätta upp en ny vattenmätare och fakturerar sedan dig för kostnaden.

NSVA ansvarar för vattenmätaren, men du som fastighetsägare ansvarar för att vårda vattenmätaren och skydda den från frost och annan skadlig påverkan.

Läs mer om sönderfryst vattenmätare

Läcka på ledningen till fastigheten

1. Kontakta NSVA
Har du fått en läcka på ledningen in till din fastighet, ring NSVA så fort som möjligt. Vi kör ut till dig och stänger av vattnet vid servisventilen ute i gatan. Vi gör också en bedömning om läckan är på din ledning eller om den är på det kommunala ledningsnätet. Är läckan på det kommunala ledningsnätet lagar vi på NSVA läckan. Är läckan mellan servisventilen och ditt hus är du själv ansvarig för att laga läckan.

2. Laga läckan
Om läckan är på din ledning behöver du se till att laga den så fort som möjligt. En vattenläcka hos dig kan också påverka dina grannar med bland annat lågt vattentryck och missfärgat vatten. Är det en tryckavloppsläcka påverkar den både miljön negativt och arbetsmiljön för den som ska laga den.

Om du lagar läckan själv eller anlitar en rörläggare/markentreprenör är upp till dig. Tänk på att du behöver göra en grävanmälan till din kommun i god tid om du behöver gräva på allmän mark. Mer information om hur grävningen runt servisventilen ska göras.

Skulle det under lagningsarbetet visa sig att läckan uppstått på kopplingen till servisventilen, kontakta NSVA. Då kommer vi ut igen och gör en ny bedömning.

3. Boka tid för öppning/inkoppling

När du har lagat läckan kontakta oss och boka en tid för öppning/inkoppling. Oftast kan vi komma ut till dig i samband med att du eller din rörläggare slutför arbetet. Tänk på att det bara är NSVA som får manövrera servisventilen. Det finns vitesbelopp för olovligt öppnande av ventil.

Har du lagat en befintlig ledning öppnar vi vattnet igen vid servisventilen. Har du lagt en ny ledning hela vägen fram till servisventilen, kopplar vi in den nya ledningen mot servisventilen. Beroende på vilket skick servisventilen är i, kan vi också behöva byta ut den.

Ditt ansvar börjar vid förbindelsepunkten

När vattenläckor uppstår i dricksvattenledningar eller tryckavloppsrör inom den egna fastigheten ansvarar du som fastighetsägare för att de åtgärdas.

Gränsen för ditt ansvarsområde börjar vid förbindelsepunkten. Förbindelsepunkten är placerad 0,5 m utanför fastighetsgränsen om inget annat anvisats. Ofta finns en servisventil på dricksvattenledningen och en spolbrunn på dag- och spillvattenledningarna (se bild vid den streckade ansvarsgränsen) som sitter omedelbart utanför tomtgränsen där den privata servisledningen ansluter till kommunens ledning.