Betalning & återbetalning

 

Det är inte alltid lätt att betala rätt. Ibland slinker fingret när man ska skriva OCR-numret, ibland säljer man en fastighet mitt i en faktureringsperiod. Här hittar du information om hur vi löser just ditt betalningsärende beroende på vad som har hänt.

Vad händer om du betalat för mycket?

Om du har betalat för mycket på en faktura eller om du har betalat fakturan två gånger drar vi av beloppet på nästkommande faktura. Om du hellre vill att vi återbetalar beloppet kan du kontakta oss på kundservice@nsva.se och registrera ditt kontonummer här så gör vi återbetalningen inom två veckor.

Vad händer om du betalar för lite?

Om du betalar in ett för litet belopp på en faktura läggs betalningen in som en delbetalning. Eftersom fakturan inte är helbetald kommer en påminnelse skickas ut om inte resterande belopp betalas senast på förfallodagen.

Är återstående belopp under 100 kronor förs skulden över till nästkommande faktura.

Vad händer om du betalar fel?

Om du betalar in ett felaktigt belopp till oss eller använder ett felaktigt OCR-nummer räknas din betalning som felbetalning. I de allra flesta fall hamnar pengarna rätt, men för att underlätta för oss är det viktigt att du kontrollerar att OCR-numret du använder är korrekt.

Om du har en obetald faktura läggs betalningen in på den obetalda fakturan. Är beloppet högre än den obetalda fakturans belopp dras överbetalningen av på nästkommande faktura. Är beloppet lägre än den obetalda fakturans belopp blir fakturan delbetald och resterande belopp måste betalas innan fakturan förfaller. Om du inte har en obetald faktura läggs betalningen in på ditt kundnummer och dras av från nästkommande faktura.

Om du inte är kund hos oss kontaktar vi dig och återbetalar pengarna.

För att undvika att göra en felbetalning rekommenderar vi e-faktura och/eller autogiro.

Vad händer om du flyttar?

När din flyttanmälan är behandlad skapas en flyttfaktura. Flyttfakturan korrigerar det du har betalat för lite eller för mycket fram till dagen när fastigheten säljs. Om fakturan är en tillgodofaktura och du inte har någon obetald faktura kommer beloppet återbetalas genom SUS. Läs mer om SUS nedan under rubriken Återbetalning.

Har du en obetald faktura går det bra att betala in mellanskillnaden.

Återbetalning

NSVA hanterar utbetalningar via Swedbanks utbetalningssystem SUS. SUS är en tjänst som gör att du kan få dina utbetalningar direkt till ditt bankkonto från de företag, kommuner och landsting som använder tjänster. Läs mer om SUS här.

Får du en återbetalning från NSVA kan du antingen välja att få betalningen på en utbetalningsavi eller direkt in på ditt konto. För att få utbetalningen direkt till ditt konto måste du anmäla dig till SUS, se mer nedan.

Finns ditt bankkonto registrerat i SUS så sätts pengarna in med automatik. Finns ditt bankkonto inte registrerat så skickas en utbetalningsavi till dig som du får lösa ut. Utbetalningsavin löser du in kostnadsfritt på Swedbanks kontor (oavsett vilken bank du har). Utbetalningsavin innehåller även en fullmakt där du fyller i uppgift om vilket konto du vill att eventuella framtida utbetalningar ska göras så får du återbetalning direkt in på kontot nästa gång.

Att registrera sitt konto i tjänsten SUS kostar inget och du får då utbetalningar från alla företag som använder tjänsten direkt till ditt konto.

Återbetalning till privatkunder

Anmäl ditt konto (oavsett vilken bank du har) till Swedbanks kontoregister SUS och få dina utbetalningar från NSVA direkt på ditt bankkonto. Om du inte anmäler ditt konto så får du en utbetalningsavi med posten.

Har du ett konto i en svensk bank så kan du anmäla det här. Tjänsten är kostnadsfri.

Har du ett konto i en utländsk bank måste du besöka något av Swedbanks bankkontor och göra anmälan där.

Återbetalning till företagskunder

Anmäl ert konto, bankgiro eller plusgiro direkt till NSVA genom att mejla till kundervice@nsva.se.
Tänk på att ange ett konto, bankgiro eller plusgiro som inte kräver en OCR-referens.