NSVA först i Sverige med VA-anmälansguide
Tiden då det var krångligt att fylla i en VA-anmälan är förbi. NSVA presenterar nu Sveriges första VA-anmälansguide där kundens val styr vilken information hen får i ärendet.
Det ska vara enkelt, snabbt och lättillgängligt. Så resonerade NSVA när den nya VA-anmälansguiden byggdes upp. Istället för att fylla i en blankett i PDF-format kan NSVAs kunder nu lämna sin VA-anmälan via ett webbformulär som guidar dem rätt.
Formuläret nås via NSVAs webbplats nsva.se. Bakom idén och uppbyggnaden av guiden står Andreas Björnevik, avdelningschef för Kundnära tjänster:
– Det här är Sveriges första VA-anmälansguide där kundens val styr vilken information hen får i ärendet. Det enda som visas är alltså det som är relevant för kundens specifika ärende. Det kan vara krångligt att fylla i en VA-anmälan. Vi på NSVA vill göra det så enkelt som möjligt för våra kunder att göra sina ärenden, säger han.
Kunderna ska kunna göra sina ärenden när de vill
Tanken med den nya VA-anmälansguiden och övriga självservicetjänster på nsva.se är att kunderna ska kunna göra sina ärenden när de vill, oavsett om NSVA har öppet eller inte.
– Kundens förväntan på tillgänglighet och service sätts inte av kommunal verksamhet eller andra VA-bolag utan av andra branscher som till exempel resebranschen, där du kan boka biljett dygnet runt, eller e-handelsbranschen där du kan beställa det du vill, när du vill. Vår webbplats nsva.se är alltid öppen, säger Andreas Björnevik.
NSVA sköter VA-verksamheten i kommunerna Bjuv, Båstad, Helsingborg, Landskrona, Svalöv och Åstorp.
– Eftersom kunderna inte kan välja bort oss arbetar vi för att ge dem så många valmöjligheter som möjligt, alltifrån faktureringsalternativ till olika sätt att lämna sin mätaravläsning. Vi har samlat många av våra tjänster elektroniskt, men arbetet fortsätter hela tiden. Vi uppdaterar kontinuerligt vår webb med frågor och svar och nödvändig information, säger Andreas Björnevik.
Här hittar du alla webbformulär och e-tjänster på NSVAs webbplats.