Så jobbar NSVA efter kokningsrekommendationen

23 augusti, 2016

NSVA jobbar för fullt med att hitta källan till de tarmbakterier som har upptäckts i dricksvattnet i delar av Helsingborg och Höganäs kommun. Utökade dricksvattenprovtagningar och en kontroll över verksamheter som har både kommunalt och eget vatten är två av flera insatser.

På måndagseftermiddagen gick NSVA, Helsingborgs stad och Höganäs kommun ut med en kokningsrekommendation efter att tarmbakterier har upptäckts vid provtagning av dricksvattnet i delar av Helsingborg och Höganäs kommun. Kokningsrekommendationen innebär att berörda ska koka sitt dricksvatten och vatten till matlagning fram tills vattenproverna är godkända. Nya provsvar väntas tidigast klockan 22.00 onsdag kväll. Här kan du läsa mer om kokningsrekommendationen och se en karta över vilka områden i Helsingborg som berörs av kokningsrekommendationen.

Arbetet med att lokalisera källan fortsätter

I dagsläget är det fortfarande oklart hur bakterierna har kommit in i dricksvattnet. NSVA arbetar för fullt för att lokalisera problemet. Vid sidan om utökad provtagning och klorering av vattnet i vattentornet genomförs flera felsökningar.

– Vi prioriterar utförda VA-arbeten i norra Helsingborg runt Berga och Maria, men fortsätter samtidigt leta förutsättningslöst efter potentiella källor. Vi har också satt ihop en arbetsgrupp som jobbar med att kontrollera förändringar på ledningsnätet. Det kan handla om alltifrån felkopplingar, vattenläckor till byggserviser och luftare. Vi jobbar också med att lokalisera verksamheter som har både eget och kommunalt vatten, säger Jonas Håkansson.

Ståndrör där man kan hämta vatten i egna kärl

NSVA kommer att sätta ut så kallade ståndrör, där man kan hämta vatten i egna flaskor, kärl eller tankar på tre ställen i Helsingborg. Samtliga kommer att vara på plats klockan 14.00 idag, tisdagen den 23 augusti.

Adresserna är:

Knut Påls väg 5, Långeberga.

Östra Sandgatan 9, Gåsebäck.

Lantbrukaregatan 3, Mörarp.

Många besökare på www.nsva.se

Sedan kokningsrekommendationen utfärdades har NSVA haft många besökare på  www.nsva.se som är bolagets primära informationskanal. Måndagen den 22 augusti hade webben 15 533 användare, vilket kan jämföras med måndagen den 15 augusti med 283 användare. NSVA har lagt upp en speciell sida för kokningsrekommendation där vi även samlat vanliga frågor och svar kring denna.

NSVAs kundservice tog emot cirka 200 samtal med frågor kring kokningsrekommendationen mellan klockan 15-22 måndagen den 22 augusti. En del frågor har även kommit in via NSVAs Facebook-sida. Helsingborgs stads kontaktcenter har också svarat på många frågor, både via telefon och Facebook.

– Media har som vanligt varit till stor hjälp för att få ut vår information, vilket vi är mycket tacksamma för. Igår skickade NSVA även ut cirka 12 500 sms till boendet i området som berörs av kokning. På grund av tekniska problem gick inte sms:et ut till alla som tänkt och tyvärr fick några utanför området sms fastän de inte berörs av kokningsrekommendationen. Vi beklagar detta och ska se över lösningen, säger Andreas Björnevik, chef för avdelning Kundnära tjänster på NSVA.

Vid driftstörningar skickar NSVA sms till de fastighetsägare som berörs och de som registrerat sitt mobilnummer hos NSVA. Vid allvarligare driftstörningar, som till exempel en kokningsrekommendation, skickar vi sms till alla boende i berört område.

Tillbaka till nyheter