Bjuvs kommun och NSVA erbjuder hjälp och vägledning till översvämningsdrabbade invånare.

16 augusti, 2016

Under gårdagen träffades kommunledningen i Bjuv och NSVA:s ledning för att diskutera översvämningarna som drabbade kommunen den 15 juni. På mötet beslöt man bland annat att vid tre tillfällen erbjuda information och stöttning i hur man kan få hjälp med sina översvämningsärenden.

-Det är viktigt för oss från NSVA att möta de kunder som blivit drabbade av skyfallet och hjälpa till på bästa sätt. Vi känner verkligen med alla fastighetsägare och kunder som drabbades i översvämningen. Vid träffarna kommer vi kunna berätta om varför det pågår en utredning av ledningskapacitet och ansvarsfrågor och vad som händer i höst när vi får resultatet av utredningen, säger Åsa Peetz från NSVA.

– Det var många fastigheter som drabbades och jag lider med alla som har fått sina hem förstörda, säger kommunstyrelsens ordförande Anders Månsson. Jag har därför träffat NSVA för att diskutera hur vi på bästa sätt kan stötta våra invånare. Bland annat kom vi fram till att tjänstepersoner från kommunen och NSVA ska finnas på plats i kommunhuset vid tre tillfällen. På så sätt ska invånare kunna komma hit, få svar på sina frågor och stöd i hur de ska gå till väga för att få hjälp.

Under eftermiddagen den 15 juni föll 120 millimeter regn över Bjuv. Det ledde till stora översvämningar i kommunen. NSVA ansvarar för vatten- och avloppssystemen i Bjuvs kommun.

Mer information om datum och tid för träffarna kommer att publiceras på www.bjuv.se

Pressinformation:

Åsa Peetz, avdelningschef, Ledningsnät och projekt, NSVA. Telefon: 010-490 98 09

Anders Månsson, kommunstyrelsens ordförande. Telefon: 0709-49 54 01

Tillbaka till nyheter