Frågor & svar

När är vattentankstationerna öppna?

Vattentankstationerna är öppna dygnet runt, 365 dagar om året. Vid tekniska problem, kontakta vår Kundservice på telefon 010- 490 97 00. Felanmälan görs enbart dagtid under vardagar.

Vattentankstationen fungerar inte, vem kontaktar jag?

Felanmälan av vattentankstationerna görs till NSVAs kundservice på telefon 010- 490 97 00. Felanmälan görs enbart dagtid vardagar.

Hur ofta fakturerar ni och var kan jag se hur mycket vatten jag har tankat?

Förbrukningen faktureras kvartalsvis. Ingen abonnemangskostnad tillkommer. Genom att logga in på http://vattenkiosk.se kan du se hur mycket vatten du har tankat.

Kan man tanka vatten vid evenemang?

Ja. Kontakta NSVAs kundservice för mer information, telefon 010- 490 97 00.

Kan privatpersoner skaffa en nyckel?

Nej, vattentankstationerna är till för våra företagskunder. Vid varje vattentankstation finns det dock en speciell tappkran med dricksvatten för hushållsbehov. Detta vatten är till för privatpersoner. Det krävs inte någon nyckel för att tappa vatten härifrån.

Är det dricksvatten i vattentankstationerna?

Ja.

Vid varje vattentankstation finns det även en speciell tappkran med dricksvatten för hushållsbehov. Detta vatten är till för privatpersoner och kan användas vid vattenläckor och andra tillfälliga driftstörningar. Det krävs inte någon nyckel för att tappa vatten härifrån.

Det finns ingen slang på vattentankstationerna. Var får jag tag på en slang?

Slang för påfyllning kommer inte att finnas vid vattentankstationerna. De som använder stationerna får stå för slang själva.

Kommer det att vara olika nycklar för olika kommuner?

Nej, det är samma nyckel till alla tankstationer som NSVA ansvarar för.

Var hämtar jag en nyckel?

För att få tillgång till våra vattentankstationer måste du fylla i ett ansökningsformulär som du hittar här. När nyckeln är klar kontaktas du av vår Kundservice och kan sedan hämta den på NSVAs huvudkontor som ligger på Rönnowsgatan 10 i Helsingborg.

Vad kostar det att tanka vatten?

Alla som har nycklar till vattentankstationer betalar för vattnet enligt VA-taxan i respektive kommun.

NSVA debiterar en fast avgift för utkvittering av nycklar till vattentankstationer. I dagsläget är denna avgift 556 kronor plus moms (695 kronor) per nyckel. För borttappade nycklar tar NSVA ut en avgift på 556 kronor plus moms (695 kronor) per nyckel.

Jag ska fylla min pool och har tidigare lånat ett brandposthuvud/ståndrör. Kommer jag att kunna göra det i fortsättningen också?

Nej. Poolen fyller du själv, med hjälp av trädgårdsslangen eller liknande.

Planera fyllningen av poolen, för det kan ta tid. Du fyller med cirka två kubikmeter per timme, lite beroende på hur mycket vatten som används av andra kunder i närheten. Så fyll inte den samtidigt som grannen! Se till att slangen är över vattenytan (brutet vatten) under hela påfyllningen. På så sätt riskerar inte eventuellt förorenat vatten att hamna i det kommunala dricksvattennätet.

Kommer NSVA att bygga fler vattentankstationer?

Ja, det kommer vi att göra. Under 2017-2019 ska NSVA ha byggt ytterligare nio vattentankstationer, men exakt var de ska placeras är inte bestämt.

Var finns NSVAs vattentankstationer?

NSVA har vattentankstationer i kommunerna Bjuv, Båstad, Helsingborg, Landskrona och Åstorp. Här hittar du en karta med adresser och GPS-koordinater för exakta placeringar.

Adresser till NSVAs vattentankstationer

  • Verkstadsgatan 1, Bjuv
  • Kalkvägen 7, Båstad
  • Andesitgatan 18, Helsingborg
  • Förrådsgatan 9, Landskrona
  • Norra Industrigatan 6, Åstorp

Appen Waterkiosk

Du kan också använda dig av gratsappen Waterkiosk. Via denna app kan du hitta vattentankstationer i din närhet och se dina registreringar, det vill säga hur mycket ditt företag har tankat. Du loggar in med samma användarnamn och lösenord som du fick när ditt företag registrerades för att tanka vatten hos oss på NSVA.

Här hittar du appen för iPhone/iPad.

Här hittar du appen för Androider/övriga läsplattor.

Vad händer om jag tar vatten från en brandpost eller spolpost ändå?

Det är bara personal från NSVA och räddningstjänsten som får använda brandposterna. Det är förbjudet för någon annan att använda brandposter och spolposter utan tillstånd. Vid händelse av att någon tar vatten ändå kommer NSVA att polisanmäla detta.

Kommer man fortfarande att kunna hyra ståndrör?

Ja, men enbart i särskilda fall. Våra brand- och spolposter på det allmänna ledningsnätet i kommunerna Bjuv, Båstad, Helsingborg, Landskrona, Svalöv och Åstorp har låsts, vilket innebär att det inte går att tappa vatten från dem längre. Vid särskilda skäl kan dispens för uthyrning av ståndrör ges. Ansökan för att hyra ståndrör kan du fylla i här. Har du frågor kan du kontakta Kundservice på telefon 010- 490 97 00.